[rev_slider alias="omloppet"]

VI SES DEN 7 SEPTEMBER 2024

Lördagen 7 september tar löparna över city när Ramboll Stockholm Halvmarathon går av stapeln. För den 23:e gången i ordningen kommer deltagarna springa de 21 kilometrarna genom Stockholms innerstad. Halvmaraton är en populär distans. 21 098 meter är en rejäl utmaning, men samtidigt en sträcka de flesta klarar med rätt träning. Ramboll Stockholm Halvmarathon har en unik bana med start och mål i området mellan Slottet, Riksdagshuset och Operan. 

TILL ANMÄLAN

CREW CHALLENGE

Dags för alla vinnarskallar att vässa armbågarna och tagga till inför årets roligaste tävling: Ramboll Stockholm Halvmarathon Crew Challenge! Bilda lag om 3 personer med kollegor eller polarna och häng på vår lagtävling. Utmana andra lag på ditt företag, din löparcommunity – eller spänn bågen och utmana alla anmälda lag. De tre bästa lagen får fina priser.

Alla i laget anmäler sig samtidigt. Ni får 50 kronor rabatt per person. Har du redan anmält dig – men tycker att detta vore kul? Hör av dig till [email protected] så hjälper vi dig.


Anmälningsstegen 2023-2024

Vi har delat in anmälningsavgiften i fem nivåer där priset höjs en nivå efter utvalda datum, du vinner på att anmäla dig tidigt. Om du vet med dig att du kommer springa loppet anmäl dig redan idag. 

Du får delta i Ramboll Stockholm Halvmarathon från det år du fyller 18 år (född 2006 eller tidigare). Genom att anmäla dig till loppet godkänner du Ramboll Stockholm Halvmarathons allmänna villkor. Anmälan är bindande. Anmälningsavgiften återbetalas ej om du tvingas lämna återbud såvida du inte tecknat Folksams Motionsloppsförsäkring och uppfyller villkoren i denna försäkring.

Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:

• Betala direkt hos din internetbank.
• Betala med Visa, MasterCard eller Swish.
• Betala med faktura via Klarna.

*Du kan efteranmäla dig till evenemanget den 6-7 september, fram till 1 timme innan första start. Efteranmälan görs digitalt via den ordinarie anmälningssidan. På evenemangsdagen den 7 september går det endast att betala via Swish.

  • PERIOD 1
  • 550 kr

    8/9 2023 – 17/9 2023
  • PERIOD 2
  • 635 kr

    18/9 2023 – 17/3 2024
  • PERIOD 3
  • 695 kr

    18/3 2024 - 16/6 2024
  • ANMÄLAN
  • PERIOD 4
  • 795 kr

    17/6 2024 - 1/9 2024
  • EFTERANMÄLAN DIGITALT / EXPO
  • 895 kr

    2/9 - 7/9 2024
Köp presentkort

BANAN

Ramboll Stockholm Halvmarathon avgörs på en lättlöpt och inspirerande bana genom Norrmalm, Vasastan, Kungsholmen, Gamla Stan och Södermalm. Start på Strömbron och mål på Norrbro. Du passerar flera av Stockholms mest kända byggnader; Karlbergs Slott, Stadshuset, Riksdagshuset, Slottet och Operan. Banan passar både den som satsar på att få en bra tid på halvmaraton (21,1 km) och för alla som bara vill känna på hur det är att genomföra en halvmara.

Km-passeringar

Kilometerpasseringar för Ramboll Stockholm Halvmarathon:

Start Strömbron
1 km Klaratunneln
2 km Vasagatan
3 km Torsgatan
4 km Barnhusbron
5 km Kungsholms strand
6 km Hornsbergstrand

7 km Hornsbergstrand
8 km Nordenflyktsvägen
9 km Rålambshovsparken
10 km Norr Mälarstrand
11 km Norr Mälarstrand
12 km Munkbroleden

13 km Hornsgatan
14 km Söder Mälarstrand
15 km Söder Mälarstrand
16 km Högalidsgatan
17 km Hornstullstrand

18 km Zinkens väg
19 km St Paulsgatan
20 km Skeppsbron
21 km Norrbro
21,1 km Norrbro

Banan kilometer för kilometer

Start och mål är beläget på området Strömbron och Norrbron, framför Slottet och Riksdagshuset mitt i Stockholm. Vi springer igenom den 21 098 meter långa banan, kilometer för kilometer, och kastar historiska blickar.

1.Strömbron – Klaratunneln
Starten utgår från Strömbron som byggdes 1946 och skulle hålla i tio år. Den skulle nämligen ersättas av den sexfiliga Blasieholmsleden, i en tunnel under Norrström. Men de planerna skrinlades och provisoriet står än kvar, renoverad för att hålla för både bilar och tiotusentals löpare.
De första meterna går lätt uppför Kungsträdgården och upp till Norrlandsgatan, vänster in på Mäster Samuelgatan och efter 700 meter in i Klaratunneln.
Lägg märke till: Den 850 meter långa grenen av Klaratunneln är bara tre meter hög.

2. Klaratunneln – Vasagatan
Klaratunneln från 1979 mynnar ut på Rödbogatan och vi rundar Sheraton Hotell för att komma in på Vasagatan förbi Centralstationen. Det är en lätt sluttande sträcka som annars varken släpper igenom gående eller löpare.
Lägg märke till: Vid omläggningen till högertrafik 1967 försvann spårvagnarna från Tegelbacken, utanför Sheraton. Sex år senare öppnade Sveriges första japanska restaurang, Seikoen, som finns kvar än idag.

3. Vasagatan – Torsgatan
Den flacka och lätt knixiga passagen fram till och igenom Norra Bantorget övergår till ett begynnande motlut på Torsgatan. Hitta din rytm utan att stressa för nu inleds en lurig och lång stigning.
Lägg märke till: Vasagatan var för 150 år sedan ännu en smal och smutsig gränd med förfallna hus och sjöbodar. Tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala startades 1866. Den ursprungliga stationen påminde om en lada. Stationshuset på Norra Bantorget är från 1871 och övergick snart till att vara endast godsstation med livlig torghandel på utsidan.

4. Torsgatan – Barnhusbron
Från Torsgatan går banan upp via Torsgränd och höger in på Hälsobrunnsgatan i nederkant av Sabbatsbergs sjukhus. Förivra er inte, det kommer strax mycket lättare partier!
Lägg märke till: Sabbatsberg är uppkallat efter krögaren Valentin Sabbath, trots att hans storslagna planer för området begravdes tillsammans med honom. Efterträdaren Fredrik Rinke försökte döpa om platsen till Rinkeshov, utan framgång.

5-6. Flemminggatan till Hornsbergs strand
Efter det lätta motlutet på Fleminggatan kommer en av de två brantaste nedförsbackarna på hela banan, iform av Inedalsgatan, ner till Kungsholms Strand.
Lägg märke till:Det första som byggdes i det här området var ett tegelbruk, som drevs av öns första fasta boende, munkarna som fick holmen att kallas för Munklägret.

7. Hornsbergs Strand – Nordenflychtsvägen
Den sköna löpningen längs med vattnet, mittemot kadetterna på Karlbergs slott, följs av den lätt böljande Hornsbergs Strand, som vi lämnar i denna den mest expansiva del av Kungsholmen. Vi tar oss upp på Franzéngatan och korsar Lindhagensgatan och fram till Nordenflychtsvägen.
Lägg märke till: Här planerades Hornsbergs Villastad i slutet av 1800-talet (se bild). De vinglande vägarna blev inte av, men de återspeglas i nyanlagda Hornsbergs Strandpark, där folklivet sjuder om somrarna.

8.Nordenflychtsvägen- Fredhällsparken
Vi passerar klassiska”Krillan”. Nu blir det en liten skjuts uppåt igen, ta inte ut allt, då nästan två tredjedelar av banan återstår.
Lägg märke till: På ”Krillan”, som är smeknamnet på Kristinebergs IP, finns innerstadens andra 400-metersbana som just nu är under renovering.

9. Fredhällsparken- Rålambshovsparken
In i Fredshällsparken följer vi Drottningholmsvägen längs med tunnelbanans gröna linje. Det blir försten puckel före Thorildsplan och en skön nedförsbacke ner till nioskylten på Rålambshovsleden.
Lägg märke till: Drottningholmsvägen sträcker sig från Fridhemsplan ända ut till kungafamiljens bostad, slottet på Lovön. Den som vill ta sig kommunalt motsvarande väg får passera sju tunnelbanestationer och byta till buss i Brommaplan.

10. Rålambshovsparken-Norr Mälarstrand
Maratonlöparna känner åter igen sig när vi springer ut på Norr Mälarstrand. Milmarkeringen, dyker upp strax före Kungsholms Torg.
Lägg märke till:Åke Rålamb arrenderade området i början på 1700-talet, men trots att han vräktes namngavs området efter honom.

11. Norr Mälarstrand-Stadshuset
Nu äntrar vi loppets andra halva, en riktig flanörsträcka fram emot Stadshuset där glassätarna ömsom beundrar löparna ömsom matar svanarna med strutresterna.
Lägg märke till: Det var här som de första bostadshusen byggdes på Kungsholmen efter att munkarna trängts ut. Murarna, bryggarna och garvarna som kom först till holmen skulle knappast ha råd att bo kvar idag i bostadsrätterna som kostar runt 70 000-100 000 kronor per kvadratmeter.

12. Stadshuset- Munkbron
Vi lämnar Kungsholmen via Stadshuset och lilla backen ner och uppför Tegelbacken och höger in på Vasabron, som tar oss in i Gamla Stan och in på Munkbroleden. 
Lägg märke till:Höger om Västerbron ligger runda Strömsborg, där man förr badade, åt och spelade kägel. I avsaknad av bro fick man anlita en roddarmadam för att komma dit.

13. Munkbron-Hornsgatan
Vi lämnar Gamla Stan via den publiktätaste delen av banan, folkhopen vid Slussen och kommer in på nästa holme, Södermalm.
Lägg märke till: Slussen är just nu under ombyggnad under de närmaste 8-9 åren vilket gör att det kommer att bli olika lösningar för att komma från Gamla Stan till Söder Mälarstrand.

14. Hornsgatan- Münchenbryggeriet
Här kommer löparna in på en av arrangörens favoritdelar av banan. Man springer från Hornsgatan och viker in på Torkelknutssonsgatan och möts av en fantastisk utsikt över Riddarfjärden och stadshuset. 

15-16. Söder Mälarstrand-Bergsundsgatan
Här följer knappt två kilometer längs med Riddarfjärden. Även om backarna endast kantar kajen gäller det att koncentrera sig på att behålla farten då vi inleder den fas som är svårast för de flesta deltagarna, två tredjedelar in på loppet.
Lägg märke till: Södermalm hette ursprungligen Åsön, förmodligen uppkallat efter Brunkebergsåsens fortsättning tvärs över Söder.

17. Bergsundsgatan-Tantolunden
Vi håller oss från att springa över broarna till Långholmen och Reimersholme och rundar i stället Söders västra spets. Var glad för att vi följer strandlinjen i stället för den mastiga backen upp och ner för Bergsund. Vid slutet av denna kilometer tar vi oss in i Tantolunden och inleder det långa motlutet upp mot Zinkensdamms IP och Ringvägen.
Lägg märke till: Berg i öster och sund till väster gav området sitt namn. Fram till 20-talet dominerades det av varv och verkstäder vilket präglar de flesta gatunamnen i kvarteret, som nu har fått grymma smeknamnet ”Knivsöder”.

18. Tantolunden – Maria Bangata
Vi fortsätter loppet in under Ringvägen och Rosenlundsgatan och springer sedan på gångvägar längs med och strax nedanför Maria Bangata. Lägg märke till: Fatburen som från början var en sjö. Under medeltiden sträckte den sig från Östgötagatan till Rosenlundsgatan. Sjön hade länge en stor betydelse för stockholmarna med rent vatten och mycket fisk, men på 1830-talet var sjön ett osunt träsk som ofta kallades Döda hafvet. Malaria ska ha spridits via myggor som kläcktes i det som var kvar av sjön. År 1875 beslöt stadsfullmäktige att de sista delarna av Fatburen skulle fyllas igen.

19. Maria Bangata-Krukmakargatan
Nu rör vi oss (i sakta mak?) mitt på Söder, en vänstersväng in på Timmermansgatan och fram till Krukmakargatan.
Lägg märke till: Bellman föddes i Stora Daurerska huset och växte upp i det lilla, på nr 24 på den gata som sedan döptes om till Bellmansgatan och dyker upp på vänster sida efter Mariatorget.

20.Krukmakargatan-Slussen
Vi fortsätter fram till Hornsgatan, där vi möter löparna som precis kommit in på Söder. En kraftig utförslöpa tar oss tillbaks till Slussen och guldbron!
Lägg märke till: Bellman föddes i Stora Daurerska huset och växte upp i det lilla, på nr 24 på den gata som sedan döptes om till Bellmansgatan och dyker upp på vänster sida efter Mariatorget.

21.1. Slussen-Norrbro
Spurta! Spurta! Spurta! Hur trött du än är finns det en växel till. Utnyttja den skjuts som nedförsbacken ut från Söder har gett till att flyga över Gamla Stan och fram till målet på Norrbro. Vi är tillbaks där vi startade!
Lägg märke till:Ingenting! Nu struntar vi i omgivningen och blickar bara fram mot målet under publikens stöd.

adidas Adizero Running Tour avgörs på Ramboll Stockholm Halvmarathon

adidas Adizero Running Tour är en löpartour för elit- och subelitlöpare, skapad av Marathongruppen och adidas. Touren riktar sig till dig som är elit, elitmotionär eller löpare med höga ambitioner. Tävlingsklassen ”Sub-Elit” är ny för 2024 och den kan du läsa mer om på tourens hemsida. Loppen som ingår är adidas Premiärmilen, adidas Premiärhalvan, adidas Stockholm Marathon och Ramboll Stockholm Halvmarathon. Alla är välkomna att anmäla sig oavsett nationalitet och löparna tävlar i dam- samt herrklass. Samma villkor, prispengar och priser gäller för både damer och herrar i Elit- och Sub-Elitklassen. Läs mer om årets upplaga av touren nedan. Välkommen!